FAVÖK’te negatif sürpriz, net kar ise beklentilerle uyumlu. Tofaş 1Ç23’te piyasanın 2.53 milyar TL beklentine paralel ancak bizim 2.73 milyar TL tahminimizin altında, yıllık bazda iki kattan fazla artışla, 2.43 milyar TL net kar rakamı açıkladı. 1Ç23 net karı bir önceki çeyreğe göre %30 geriledi. Deprem vergi giderlerinin etkisiyle artan vergi giderlerine rağmen, göze çarpan yıllık net kar büyümesi temel olarak güçlü yurtiçi satışlar sayesinde kaydedilen yüksek ciro büyümesi, net faiz gelirlerindeki artış (1Ç22: 144 milyon TL’ye kıyasla 1Ç23: 533 milyon TL), kur farkı gelirleri ve düşük amortisman giderlerinden kaynaklandı. Beklentimizden daha zayıf gelen faaliyet kar marjları net kar tahminimizdeki sapmanın ana nedeni olarak görünmektedir. Tofaş, 1Ç23’te beklentilerle uyumlu (Is Yat: TL19.15bn; Piyasa: TL19.30bn) yıllık bazda %76 artışla 18.74 milyar TL net satış geliri elde etti. Beklentilerin %21 altında kalan (İş Yat: 3.63 milyar TL; Piyasa: 3.65 milyar TL) FAVÖK ise 1Ç23’te yıllık bazda %65 artışla 2.87 milyar TL olarak gerçekleşti.
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
Güçlü yurtiçi satışlar sayesinde ciro büyümesi. Tofaş Fabrika’nın yurtiçi satış gelirleri, tedarik koşullarındaki iyileşme ile güçlü yurtiçi otomotiv talebinin sayesindeki %117’lik yurtiçi satış hacim büyümesinin yanı sıra yüksek perakende araç satış fiyatları sayesinde 1Ç23’te üç katından fazla artarak 14.85 milyar TL’ye ulaşmıştı. Tofaş 1Ç23’te yurtiçi hafif araç pazar payını yıllık bazda 6.3 yüzde puan artırarak %21.6’ya yükseltirken, Fiat markası yurtiçi hafif araç pazarındaki lider konumunu korudu. İhracat gelirleri, 2022 sonu itibariyle ihracat pazarları için Doblo üretiminin sona ermesinin sonucu ihracat hacmindeki %52’lik düşüş nedeniyle 1Ç23’te yıllık %34 daralarak 3.89 milyar TL’ye geriledi. Sonuç olarak, ihracat gelirlerinin toplam ciro içindeki payı 1Ç22’deki %56’dan 1Ç23’te %21’e geriledi.
Artan faaliyet gideri/satışlar oranı FAVÖK marjını düşürdü. Brüt kar marjı 1Ç22’deki %16.6’dan 1Ç23’te %19.0’a yükseldi, ancak 4Ç22’deki %20.5’e göre geriledi. Faaliyet gideri/satışlar ise ihracat gelirlerinin zayıf etkisiyle 1Ç22’deki %3.5 ve 4Ç22’deki %4.1’den 1Ç23’te %5.2’ye yükseldi. Bunun sonucunda, FAVÖK marjı 1Ç22’deki %16.3 ve 4Ç22’deki %18.2’den 1Ç23’te %15.3’e geriledi.
SNA marjında artış. Güçlü faaliyet performansı (yıllık bazda) ve işletme sermayesindeki gerilemenin etkisiyle SNA, 1Ç22’deki 2.43 milyar TL ve 4Ç22’deki 4.09 milyar TL’den 1Ç23’te 5.64 milyar TL’ye yükseldi. SNA marjı 1Ç22’deki %22.8 ve 4Ç22’deki %17.4’ten 1Ç23’te %30.1’e yükseldi. Net nakit pozisyonu 3 milyar TL temettü ödemesine rağmen 4Ç22 sonundaki 5.06 milyar TL’den 1Ç23 sonunda 7.69 milyar TL’ye yükseldi. Şirketin 1Ç22 sonu itibariyle 4.59 milyar TL net borç pozisyonu bulunmaktadır.
Değerleme Üzerindeki Etki ve Görünüm
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!