Gerçekleşen ve Tahminler
Tüpraş, 3Ç23’de 21,306 milyon TL net kar açıklayarak (İş Yatırım: 15,874mn TL; Konsensus: 18,523 TL) tahminleri yendi. Net kar rakamı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre %84 artarken, 2Ç23’e göre %195 arttı ( 2Ç23: 7,217 mn TL; 3Ç22: 11,554 mn TL). FAVÖK rakamı ise tahminimizin yaklaşık %26 ve konsensüs tahminlerinin %7 üzerinde 29,358 milyon TL olarak açıklandı (İş Yatırım: 23,291 milyon TL; Konsensus: 27,322 milyon TL). FAVÖK rakamı yıllık bazda %66 ve 2Ç23’e göre %94 arttı (2Ç23: 15,105 mn TL; 3Ç22: 17,735mn TL). Şirketin üretim hacmi 2Ç23’de 5,9 mn tondan bakım çalışmalarının tamamlanması sebebiyle, 3Ç23’de 7,1 mn tona çıktı. Ayrıca, 3Ç 2023’de kapasite kullanım oranı tamamlanan bakımlar sonucu %99’a ulaştı.
TL’deki değer kaybı, yüksek stok ve güçlü ürün marjları FAVÖK rakamını olumlu etkilerken ağır-hafif ham petrol fiyat farkı geçen yıla kıyasla olumsuz etkiledi. FAVÖK tahminlerindeki sapma büyük ölçüde TL’deki değer kaybının ve brent fiyatlarının üçüncü çeyrekte yukarı yönlü hareket etmesinin neden olduğu 3.3 milyar TL‘lik stok karından kaynaklandı. Vergi öncesi kar rakamı, beklentinin üzerinde gerçekleşen faaliyet karı sebebiyle tahminlerimizin üzerinde gerçekleşti. Şirket, güçlü üçüncü çeyrek ürün karlılıkları ve yüksek kapasite kullanımı sebebiyle net rafinaj marjı için yılsonu hedefini 10-11 dolar/ varil seviyesinden 11-12 dolar/ varil seviyesine revize etti.
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
Güçlü yurt içi talep ile elde edilen yüksek karlılık, doğal gaz fiyatlarındaki gerileme ve mevsimsellik etkisi, 2023 yılının ilk yarısında kaydedilen zayıf ürün karlıklarının olumsuz etkisini fazlasıyla telafi etti. 3. Çeyrekte Avrupa’da rafineri kapasite kullanım oranları 2023’ün en düşük seviyesine gerilerken Avrupa’da petrol talebi arttı. Ayrıca, Benzinin toplam tüketimdeki payı artmaya devam ederken, kara taşıtları yakıt tüketimi ilk 7 ayda geçen yıla kıyasla %12 artış gösterdi. Temmuz’da ise Ağustos 2019’dan bu yana en yüksek jet yakıt tüketimi görülürken Türkiye 3Ç2023’de hava trafiği sayısı açısından ilk 10 ülke arasında yerini aldı.
Üretim hacmi yıllık bazda %1 artarken, çeyreklik bazda %20 arttı. Diğer taraftan, yurt içi satışlar daha iyi benzin ve jet yakıtı satışları ile yıllık bazda %2 arttı. Ağırlıklı ortalama ürün marjı, büyük ölçüde orta distilat ürün karlılıklarının da yükselmesiyle 17,68 $/varile yükseldi. (3Ç22: 17,8$/varil; 2Ç23: 8,49 $/varil)
EPİAŞ GRF fiyatlamasına göre doğal gaz maliyetleri ortalama 2Ç23’de 9,25 TL/mn Sm3’ten 3Ç23’de 9,17 TL/mn Sm3’e geriledi. Sonuç olarak, şirket 3. çeyrekte 19 $/varil net rafineri marjı elde etti ve 9A23 net rafineri marjı 13,3$/varil olarak kaydedildi. (9A22’de 14,9$/varil ve 3Ç22’de 18,3$/varil kaydedilmişti).
2Ç23 ile kıyaslandığında ise dizel ve jet yaktı marjları, sırasıyla 17 dolar/ varilden 31.5 dolar/varil’e ve 14.1 dolar/varil ‘den 29,9 dolar /varil’e yükselirken, benzin marjında da yükselme oldu. Benzinde ki yükselme (2Ç23:23 dolar/varil,3Ç23:27,9 dolar/varil) büyük ölçüde daha iyi gerçekleşen talep dinamikleri kaynaklı. Amerika’dan ve Asya’dan gelen güçlü hammadde talebi ve OPEC üretim kesintisi kararı sonrası azalan ağır hampetrol arzının etkisi, 3Ç23 YKFO marjlarını destekledi. (2Ç23:-14,4 dolar /varil , 3Ç23:-8,2 dolar/varil).
Şirket fiyatlamalarda görülen daha az dalgalanma ve daha iyi stok devir hızı sayesinde net işletme sermayesi ihtiyacını 2. çeyrek sonunda 11 milyar TL’den 3.çeyrek sonunda negatife, -6.9 milyar TL’ye düşürdü. Ayrıca, net nakit pozisyonu güçlü nakit yaratımı sayesinde 2Ç23 sonunda 10,1 milyar TL’den 3Ç23 sonunda 53,3 milyar TL’ye yükseldi. Entek’in 3Ç23’te 447 GWs ürettiği Sıfır Karbonlu Elektrik (SKE) satışları yıllık %5 arttı.
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!