Net karda olumlu sürpriz, ancak FAVÖK beklentilerin altında. Türk Hava Yolları beklentileri %31 aşarak (İş Yat: 3.30 milyar TL; Piyasa: 3.36 milyar TL), 1Ç22’de kaydettiği 2.22 milyar TL’ye (161 milyon dolar) kıyasla %99 artışla 1Ç23’de 4.42 milyar TL (233 milyon dolar) net kar rakamı açıkladı. Deprem ile ilgili vergi giderlerine rağmen (1Ç22’de 0.6 milyar TL vergi gelirine kıyasla 1Ç23’de 0.8 milyar TL vergi gideri), güçlü yolcu trafiği büyümesi kaynaklı faaliyet performansı iyileşmesi, yatırım faaliyetlerinden gelirlerdeki artış (özellikle faiz geliri), artan net finansman geliri (türev araçlardan değer artışları ile faiz gelir artışları) ve TL’deki değer kaybı 1Ç23 net kar rakamındaki büyümenin nedenleri olarak öne çıkıyor. Şirket 1Ç23’de beklentilerle uyumlu yıllık bazda %93 artışla 82.06 milyar TL (4.35 milyar dolar) konsolide ciro elde etti (1Ç22: 3.05 milyar dolar). Beklentilerin biraz altında (İş Yat: 12.68 milyar TL; Piyasa: 12.76 milyar TL), 1Ç23 konsolide FAVÖK rakamı yıllık bazda %44 artışla 11.91 milyar TL (631 milyar dolar) olarak gerçekleşti (1Ç22: 591 milyar dolar).
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
Güçlü yolcu gelirleri kargo gelirlerindeki kaybı fazlasıyla telafi etti. Konsolide gelirler, artan bilet ücretleri ve dış hat yolcu trafiğindeki kuvvetli artış kaynaklı yolcu gelirlerinde dikkat çekici büyüme (+%83) sayesinde 1Ç22’e kıyasla %43 artarak 1Ç23’de 4.35 milyar dolara ulaştı. 1Ç23’De THY’nin toplam yolcu büyümesi %33 kapasite artışı ile doluluk oranındaki yüzde 11 puan iyileşeme sayesinde %35 artış gösterdi. 1Ç23 kargo gelirleri, kargo hacimleri ve kargo birim gelirlerindeki sırasıyla %8 ve ~%30 düşüş kaynaklı yıllık bazda %40 düşüşle 591 milyon dolara geriledi. Kargo gelirlerinin konsolide ciro içindeki payı 1Ç22’deki %32’e kıyasla 1Ç23’de %14’e geriledi. Yolcu gelirleri ise 1Ç23’de 1Ç22’e kıyasla yolcu bilet fiyatlarındaki artış ve dış hat yolcu sayısındaki büyüme sonucu %83 artışla 3.65 milyar dolara yükseldi. 1Ç23’de konsolide ciroda TL cinsinden gelirler %8 paya sahipken, toplam giderler içinde TL’nin payı %28 olarak gerçekleşti.
Elverişli talep koşulları sonucu bilet fiyatları arttı. Birim yolcu gelirleri (kurdan arındırılmış) 1Ç22’deki USc5.12’den %45 artışla 1Ç23’de Usc7.43’e yükseldi. Yakıt dışı birim gider personel ve ikram giderlerindeki artış neticesinde 1Ç22’deki USc5.02’den 1Ç23’de USc5.30’a arttı. Toplam birim giderler ise artan yakıt fiyatları sonucu 1Ç22’deki Usc7.48’den %9 artışla 1Ç23’de USc8.15’e yükseldi.
FAVKÖK marjı gerilese de salgın öncesinin üzerinde kalmaya devam ediyor. Konsolide FAVKÖK (şirket tanımı) 1Ç22’deki 710 milyon dolardan %8 artışla 1Ç23’de 769 milyon dolara büyüdü. FAVKÖK marjı 1Ç22’deki %23.3’den kargo gelirlerinin konsolide gelirler içindeki payındaki düşüş ve depremle ile ilgili bir defaya mahsus giderler neticesinde 1Ç23’de %17.7’ye geriledi. Depremle ilgili bir defaya mahsus 190 milyon dolarlık giderler dışarıda tutulduğunda, 1Ç23 FAVKÖK marjı %22’ye yükseliyor. THY’nin 2023 ve 2024 yakıt koruma oranları sırasıyla %12 ve %3 seviyelerinde bulunuyor.
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!