Dünden kalan 2 teknoloji devinin bilançolarını da inceledikten sonra, haftanın son önemli bilançoları olan Intel ve American Airlines tarafına geçeceğiz
ServiceNow, çok iyi bir çeyreği daha geride bıraktı. Şirket yine upsell tarafında tam gaz gidiyor ve AI tarafında hem mevcut tool’larında hem de yakında tamamen direksiyona geçmesini bekledikleri Now Next AI gibi ürünlerde de sağlam talep ile karşılaşıyorlar. Şirketin açıklamasında her zaman olduğu gibi dikkatlice CRM tarafına bakıyoruz ve gerçekten de çok şahin olduklarını görüyoruz. Vizyonları CRM tarafında bir rekabet yaratmak değil, tamamen CRM konseptini aslında yok etmek. Bir arayüz veya platform olarak değil, diğer iş yüklerinin arasına serpiştirilmiş ve arkaplana gömülmüş bir CRM hayal ediyorlar. Bunu yapabilmek için diğer tüm workload’lardaki ayak izinizi geliştirmeniz gerekiyor ve onlar da bunu beceriyorlar. HR ve ITSM kalemlerinde büyüme sürüyor. Şirketin adım adım bir DSS modülüne dönüşmeye başladığını görüyoruz yani bir karar destek yazılımı oluyorlar. Now Next AI ile buna bir adım daha yaklaşacaklar ve müşterileri de tüm bu ve benzeri hizmetleri kapsayan Pro Plus tarafına ilgi göstermeyi sürdürüyorlar. Karar verme mekanizması olma tarafında otonomluk tarafında tamamen gaza basmış durumdalar ve agent sayısının 50 bine yaklaştığını, toplam iş süreçlerinde ise %80 oranında yükün agentlara verildiği belirtiliyor. Buna birazdan tekrar döneceğiz ancak agent üretimindeki bu uzmanlıkları ve tecrübeleri, şirketin tüm içsel verisini tek haznede toparlayabilen bir kurum için orkestra şefi olmalarını sağlayacak. ServiceNow, bu alanda şu aşamada Palantir’den ayrılıyor çünkü Palantir dışsal veri haznesinde çok büyük bir kazan oluşturuyor, ServiceNow ise aynı noktaya tersinden, kurum içi veriden ulaşmaya gayret ediyor ve stratejikten önce yönetimsel kararlara odaklanıyor. Now Next süreçlerinde şu aşamada Nvidia Nemotron kullanıyorlar ki bu gerçekten enteresan ve çok sessiz sedasız çıkmış bir modeldi. Bu model hibrit bir model ve hem reosining hem de genel amaçlı modellerin bir karması. Nvidia, bu modeli tamamen GPU’larına optimize olabilir halde çıkardı ve tamamen agentic becerileri amaçlıyor. Şirket şu aşamada Nemotron ile çalışıyor gibi sadece ancak diğer agentları da yönetecek bir yapı kurmanın peşindeler, yeni tüm AI flowlarını tek bir elden yönetebilmek istiyorlar, bu agentlar birbirleri ile konuşsunlar ve orkestra şefi de biz olalım istiyorlar. Bu durum iki açıdan oldukça kritik, birincisi Open AI vizyonunda bulunduğumuz agent aşamasının geçilmesine daha zaman var gibi görünüyor. Modellerin reosoning becerileri yükselerek gidiyor ancak tamamen bir RL sürecinden bahsetmiyoruz, hala agentları destekleyen bir gelişmenin içerisindeyiz, bu nedenle 50 bin adet agent yaratmış olan ve bunları entegre çalıştırabilen ServiceNow, ciddi bir rekabet avantajına sahip. İkincisi için geçtiğimiz gün açıklanmış olan Beyaz Saray AI hareket planı. O plandaki en önemli konu ve merak ettiğimiz husus open source alandı. Resmen kaybedilmiş bir yarış olduğunun artık farkında Beyaz Saray ve burada özel sektör ve akademiyi geliştirmek adına bazı özel teşvikler getirecekler gibi görünüyor. Bu ServiceNow için çok kritik çünkü aslında bugün elimizdeki open source modeller hala tam olarak agent üretimi için uygun modeller değiller ve biraz daha gelişmeleri gerekiyor. Bu teşvikler, ServiceNow için oldukça kritik ve Nemotron gibi çok daha fazla modelin çıkması için ön ayak olabilecek bir husus, aynı zamanda agent kullanımını da ufak şirketler için de özendirmeyi amaçlayan maddeler var eylem planında. Özetle ServiceNow, hem workload’lardaki horizontal genişlemesini, hem de bu workload’lardaki vertical yani değer zincirini büyütmeye devam ediyor ve Salesforce gibi rakipleri üzerindeki baskısını da arttırıyor. Kurum için yazılım tarafında, agentic AI süreçlerinde şirket gerçek bir kazanan olmaya devam ediyor. Pozitif katalistler de ileride gelmeye devam edecektir Open Source gibi alanlardan. Pozitifiz. Değerleme olarak da şu anda ehlileşmiş durumda bir süredir kar satışları yediği ve muazzam büyümesini sürdürdüğü için. Adil değerinden bir%15 kadar uzak olduğunu ve $1150 seviyelerinin makul olacağını düşünüyoruz. Bu hedef fiyat düzenli olarak yukarı çekilmeye ihtiyaç duyacak bir hedef fiyat, yalnızca maliyetlenme noktası olarak düşünmek makul.
IBM tarafında ise bir süredir beklentileri aşamayan yazılım tarafının yine beklentilerden biraz aşağı kaldığını gördük ve satışlar da beraberinde gelecek gibi görünüyor. Şirketin gelir kalemlerinde AI hizmetlerini data kaleminde görüyoruz ancak ana çekirdek büyümesini software kalemi üzerinden izliyoruz. Software kaleminde ana strateji, hibrit Cloud destekleri. Nedir hibrit Cloud? Şirketlerin hem özel kendi veri merkezleri hem de public dediğimiz Cloud şirketlerinden aldıkları hizmetleri beraber kullandıkları bir alan. Berkeley University tarafından yıllar önce yazılmış ünlü bir makale, ölçeklenmenin artması gerektiği noktalarda neden public cloud’un öne çıktığını ve neden bu Cloud şirketlerinin (AWS,Azure,Google Cloud) önemli potansiyeli olabileceğini (o zamanlar potansiyelmiş ne kadar eski makale düşünün) yazmıştı. Hesaplama örnekleri de yer alan çalışmada elastik cloud’un yani talep arttıkça hızlı cevap veren ve talep düştükçe kapasite indirebilen yapıların önemi vurgulanırdı. IBM sonuçlarına baktığımızda aslnda bunun AI için de geçerli olduğunu görüyoruz. Kritik verileri özel cloud’da saklamak elbette AI için de çok kritik ancak şu aşamada hali hazırda maliyetli olan ve çok hızlı değişen bu AI serverları için public tarafı ağırlıklandırmak zannediyoruz ki şirketler için şu aşamada daha mantıklı. Bu, hibrit Cloud kullanımını tamamen anlamsız yapmıyor, hızlı bir adaptasyon süreci olduğu için şu aşamada biraz geriden takip ediyor ancak muhtemelen AI sürecinin ağır ama güçlü adımlarla hareket eden ve büyüyen kolu olacaklar. Public Cloud’lar sakinleşirken bu taraf gücünü korumaya devam edecektir. Red Hat tarafında gördüğümüz rakamları beğendik ve şirketin Pazar payı artmış durumda. Daha önemli olacak husus geçtiğimiz günlerde VMWare’ın çok sert fiyat artışlarına gideceğini açıklaması, bu durumdan Red Hat muhakkak faydalanacaktır çünkü VMWare’den çıkışlar olabileceğini görüyoruz reaksiyonlarda. Netice olarak satışlar geçici olacaktır ancak değerleme olarak pozitif bir senaryonun fiyatlandığı IBM için şu aşamada tut tavsiyemiz var, alımlar için çok aceleci olmadan Software tarafının toparlandığını görmek daha iyi olacaktır ağırlık arttırmak için.
Utku Oktay Acundeğer