ABD’de şirket satış ve karlarının önemli bir kısmını oluşturan tatil dönemi haftaya Perşembe günü Şükran günü-Thanksgiving (24 Kasım) ile başlayacak, Black Friday (25 Kasım), Small Business Saturday (26 Kasım), Cyber Monday (28 Kasım), Aralık ayında mobil-internet promosyonlarının yer alacağı Green Monday(12 Aralık), Noel’den önceki ilk Cumartesi olarak bilinen Super Saturday/Panic Saturday(17 Aralık), Yahudi bayramı Hanukkah(18 Aralık- 26 Aralık), Christmas (25 Aralık), Afrikalı ABDlilerin kutladığı Kwanzaa(26 Aralık- 1 Ocak) yılbaşı -New Years Eve (31 Aralık) gibi özel günler ile devam edecek.
Bilindiği gibi perakende sektörü yarattığı 52 Milyon kişilik istihdam ile en büyük özel sektör ve 2021’de $6,6 Trilyonluk katkı ile ekonominin çok önemli bir bileşeni olurken, önümüzdeki tatil döneminde yaklaşık $4,9 trilyon gelir elde edilmesi bekleniyor. Ulusal Perakendecilik Federasyonu(NRF) , danışmanlık şirketleri ve analistler ekonomik koşullardaki bozulmaya rağmen bu sene salgının etkisinin yitirmesinin iyimserliğinde yine rakamlarda artış tahminini devam ettirdi. 2021 yılında pandemiye rağmen bir önceki yıla göre 13,5% artış ile $889 Milyarlık harcama yaşanırken, son 10 yılın kişi başı harcama ortalaması ise $826 ‘a gerilemişti. 2022 için harcamaların 6% – 8% aralığında aratarak ,$942-$960 Milyar düzeyine ulaşması ve kişi başı ortalamanın ise $832 olarak gerçekleşmesi beklenmekte.
Son iki yılda özellikle pandemi ve sonrasında kısıtlamalar nedeniyle tedarik zincirinde yaşanan bozulmalar aktivitede kısmi düşmeye yol açarken, bu sene için özellikle enflasyon öncülüğünde ekonomik baskılar nedeniyle alışverişe ayrılan bütçelerin sınırlı olacağı, rakamlarındaki artışın eskisi gibi çift haneli olmayacağı ama yine de genel görünüme göre pozitif ve sınırlı büyüme görüşü hakim. ABD’de konu üzerine yapılan anketlerde ise hanehalkı’nın 37%’sinin finansal durumunun bir önceki yıla göre kötüleştiğini belirtmiş. Tatil dönemi nedeniyle seyahat ve konaklama aktivitesinde de hareket artışı beklense de yine finansal nedenler seyahat talebini baskılayacak unsur olarak karşımıza çıkıyor. ABD’lilerin 31%’i tatil döneminde seyahat etmeyi düşündüğünü belirtirken bu oran 2021’de 42% düzeyindeydi. Bir çok seyahat segmentinde talep düşüşü öngörülürken Otel/Konaklama tarafı Havayollarına göre daha çok etkilenecek sektör olarak karşımıza çıkabilir. Seyahat edenlerin 35%’i oteller ve 15%’i kiralıklarda konaklayacağını belirtirken geçen sen sırasıyla 37% ve 17% olarak gerçekleşmişti. 55 yaş ve üstü ve sık seyahat eden yaşlı ABD’liler de tercihlerini/planlarını evde kalmaya yönelik yaparken bu sene sadece 22% si seyahat edeceğini belirtirken, geçen sene 36% düzeyinde olduğu görülüyor. Sezonsal istihdam’a yüksek katkı sağlayan tatil dönemi için 600 bin’e yakın kişini istihdam edilmesi beklenirken, yine bu rakamın 2021’de 670 bin civarında olduğunu görüyoruz.
Harcama/alışveriş davranışlarına ve beklentilerine baktığımızda, yapılacak olan satışların büyük bir kısmı online/internet üzerinden gerçekleşerek yine geleneksel alışverişe rakip olacak. Covid’le beraber dijital kanallara yönelim git gide artış gösterirken, bu sene 12%’lik artış ile $268 Milyar’lık satışın geçen yıllarda olduğu gibi yine internet/online alışveriş olarak gerçekleşeceği düşünülüyor. Ödeme yöntemleri tarafında ise geleneksel olmayan sistemler artarak kullanılmaya bu sene de devam edecek. Geleneksel Amex, Discover, Visa, Mastercard kredi kartı ödeme sistemlerine ilave olarak PayPal, Apple Pay , Samsung Pay ,Google Wallet ve Venmo gibi ödeme sistemleri de önemli bir paya sahip olmaya devam edecek. Hediye kartları yine en cazip harcamaların başında ve önemli bir paya sahip olacak. En çok harcama yapılacak olan sektörler ise Süpermarketler, Departman Mağazalar , Kahve zincirleri, Eğlence(müzik, kitap) olacak. Son senelerde düşüş gösteren sinema, restoran, casino, havayolları ve cruise gemileri tarafında ise harcamalarda toparlama görülecek.
En çok harcama yapılan sektörlere göre yine popüler olması beklenen ve pozisyon alınabilecek şirketler; İçecek Coca Cola(KO), giyim American Eagle (AEO), GAP (GPS), Ralph Lauren (RL), online alışveriş siteleri Booking (BKNG) ve Amazon(AMZN), Loıs Vuitton- Moet-Hennesy gibi lüks markaları ve Tiffany& Co. gibi kuyum ürünleri barındıran LVMH (MC.FP), elektronik Bestbuy(BBY), eczane Walgreen(WAG), departman mağaza Walmart (WMT) ve Costco(COST) telefon/eklektronik Apple (AAPL), gibi şirketlerden alışveriş yapıldığı bilgisinden yola çıkacak olursak genel anlamda perakende sektörünün veya şirketlerin bu dönemde karlarını arttıracağını öngörebiliriz. Ayrıca lojistik sektöründe yer alan, FedEX (FDX) ve UPS (UPS)’de bir diğer alternatif de kredi kartı kullanımının artacağını ve dolayısıyla son çeyrek gelirlerinde artış yaşanacağını düşünerek Visa(V), Mastercard (MA), American Express’te(AXP) şirketlerinde de pozisyon alınabilir.
Yukarıda bahsedilen hisselere alternatif olarak hisse riski almak istemeyenler sadece perakendecilere (XRT.US) veya takdirsel tüketim (IYC.US) sektöründe yer alan borsa yatırım fonlarını (ETF) da değerlendirebilir. Online alışverişe olanak veren şirketlerden oluşan ve özellikle bulunduğu seviyenin makul olduğunu düşündüğüm ONLN.US ETF’i de takip edilebilir. Ayrıca hatırlatmak gerekir, S&P 500 Endeksi’nin Kasım ayı son 5 yıl ortalama performansı 3,58% getiriyi işaret ederken, Aralık ortalaması ise 0,55%’lik sınırlı bir prim söz konusu olmuştu. (geçen sene Aralık ayında 4,36% ve 2019 yılında 3,71%’lik kazanç görülmüştü)