Seçim belirsizliğinin atlatılmasıyla beraber ekonomik durumun daha ön planda olacağı önümüzdeki dönem için ekonomik görünüme baktığımızda, aktivitenin ve istihdamın kuvvetli olmasından dolayı tüketici harcamalarının da güçlü/dengeli ve PCE enflasyon ’un 2,1%le hedefe en yakın olduğu bir dönemde faiz indirmelerinin de kredi artışına olanak vererek reel gelire daha da destek vereceği ve koşulların iyileşeceği bir ortamla beraber tatil sezonuna giriş yapıyoruz. Bilindiği üzere ABD’de şirketler için satış ve karlılık için en önemli dönem olarak görülen ve haftaya Perşembe gününden itibaren, Şükran günü-Thanksgiving (28 KASIM), Black Friday (29 KASIM) ve Cyber Monday (2 ARALIK), ile başlayacak olan tatil dönemi Aralık ayında mobil, internet promosyonlarının yer alacağı Green Monday (http://www.thegreenmonday.com), Christmas (25 Aralık), New Years Eve (31 Aralık) gibi özel günler ile devam edecek.
Salesforce raporunda dikkat çeken iki tespit mevcut. İlk tespit, küreselleşmenin etkisiyle ABD tatillerinin artık diğer ülkelerde daha çok yer bulması ve online yapılan alışverişlerden Çin online perakendecilerinin (Temu, Shein, AliExpress ve TikTok) her 5 alışverişten 1 alışverişe (yaklaşık 21%) aracılık edecek olması. Bir diğer tespit ise, son yıllarda hayatımıza giren ve gitgide daha çok duymaya başladığımız generative AI’ın alışveriş esnasında hem şirketler hem de tüketiciler tarafından daha çok kullanılacak olması. Küresel siparişlerin 18%’nin AI kaynaklı olmasına ve küresel online satış/gelirlerin de yaklaşık $200 Milyar’a tekabül etmesi beklenmekte. AI’ın özellikle tüketicilerin fiyat karşılaştırması yaparken ve en iyi ürünü bulma/yönlendirme tarafında destek olması beklenirken, şirketler tarafında da AI bazlı chatbotların aktif kullanılarak müşterilere hızlı geri dönüş yapılması, kullanıcı deneyimin iyileştirilmesi, ve AI gömülü sitelerdeki aramaların daha hızlı/etkili sonuç vermesi gibi satış ve gelir rakamlarını olumlu yönde etkilemesi bekleniyor.
Perakende sektörü yarattığı 55 Milyon kişilik istihdam ile en büyük özel sektör ve yıllık $5,3 Trilyonluk katkı ile ekonominin önemli yapı taşı konumunda. Ulusal Perakendecilik Federasyonu(NRF) ve analist beklentilerine göre artan istihdam, gelir ile beraber tüketici güveni ve ekonomideki istikrarla paralel olarak 183 Milyon kişinin alışveriş yapacağını ve yılın son iki ayında 2,5% ile 3,5% aralığında artış ile $990 milyarlık harcama öngörülürken, geçen yıl kişi başı harcama ortalaması $875 olarak gerçekleşirken bu yıl bu ortalama 3% artış ile $902 beklenmektedir. Mevsimsel istihdamın ise 400 bin ile 500 bin kişi aralığında olması öngörülmekte.
Harcama/alışveriş davranışlarına ve beklentilerine baktığımızda yapılacak olan satışların büyük bir bölümü (57%) online/internet üzerinden gerçekleşerek yine geleneksel alışveriş yönteminin üzerine çıkmış olacak. Ödeme yöntemleri tarafında ise geleneksel olmayan sistemler artarak kullanılmaya devam edecek. Yine PayPal, Apple Pay, Samsung Pay, Google Wallet ve Venmo öne çıkacak. Hediye kartları yine en cazip harcamaların başında ve 53%’lük bir paya sahip olacak. Bu kartlar en çok Restoran, Zincir Mağazalar , Kahve zincirleri, Eğlence(sinema, müzik, kitap) alanlarında kullanılacak.
En çok harcama yapılan sektörlere göre yine popüler olması beklenen ve pozisyon alınabilecek şirketler; havayolu Southwest (LUV) ve American Airlines (AAL), giyim Nike (NKE), online alışveriş eBay(EBAY) , Amazon(AMZN), Etsy (AliBaba(BABA)(Trump sonrası Çin riski barındırır); kuyumcu Tiffany&co.(TIF), elektronik Bestbuy(BBY), eczane Walgreen(WAG), departman mağaza Macys (M), Target (TGT), Costco(COST) telefon/elektronik Apple (AAPL), oyuncak/film Disney (DIS), lüks giyim gibi şirketlerden alışveriş yapıldığı bilgisinden yola çıkacak olursak genel anlamda perakende sektörünün veya şirketlerin bu dönemde karlarını arttıracağını öngörebiliriz. Ayrıca lojistik sektöründe yer alan, UPS (UPS)’de bir diğer alternatif de kredi kartı kullanımının artacağını ve dolayısıyla son çeyrek gelirlerinde artış yaşanacağını düşünerek Visa(V) ve Mastercard (MA) şirketlerinde de pozisyon alınabilir. (Ek’te yar alan Excel dosyası geniş kapsamlı bir çalışmadır. Teknik seviyelere de bakılarak, 5 yıllık ortalama satış büyümesini barındıran ve Bloomberg 12 ay hedef fiyatlarına göre güncel fiyatların getiri potansiyelini de göstermekte ve beğendiklerimiz sarı ile belirtilmiştir).
Yukarıda bahsedilen hisselere alternatif olarak hisse riski almak yerine çeşitlendirme yoluna giderek perakendecilere veya takdirsel tüketim sektöründe yer alan borsa yatırım fonu(ETF) şeklinde de değerlendirebilir. Ayrıca hatırlatmak gerekir, S&P500 endeksi’nin son 5 yıl’ının Kasım ayı ortalama 5,5%, Aralık ayı ise 1,89%’luk getiri sağlarken tatil satışlarının payı oldukça yüksektir. S&P 500’ün bu sene aynı performansı sergilemesi düşünülülere S&P 500 endeksine paralel hareket eden ETF’te de pozisyon alınabilir.