Toplu taşımada elektrikli araç dönüşümü
Karsan 14 Nisan 2023 tarihinde yatırımcı toplantısı gerçekleştirdi. Büyüme stratejisini hem kontrat bazlı üretici olarak hem de toplu taşıma pazarında elektrikli araçlara odaklanan bir orijinal malzeme üreticisi olarak oluşturan Karsan, toplantıda geleceğe dönük stratejilerini ve beklentileri paylaştı. Şirket, özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika’da Karsan markalı araçlarıyla küresel elektrikli toplu taşıma pazarının öncüleri arasında yer almayı hedefliyor. Karsan toplantıda ayrıca 2023 yılına ilişkin finansal beklentilerini de paylaştı.
Avrupa ve Kuzey Amerika’da elektrikli araçlarla büyüme. Karsan, 2022 yılında 287 adet olan Karsan marka elektrikli araç (e-Jest minibüs, e-Atak midibüs, e-Ata otobüs) satış hacmini 2023 yılında neredeyse iki katına çıkararak 400-500 adede ulaştırmayı hedefliyor. Karsan, önümüzdeki yıllarda özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika’da elektrikli toplu taşıma pazarındaki ayak izini artırmayı hedefliyor. Şirket, Avrupa ve Kuzey Amerika’daki elektrikli toplu taşıma araçları pazarının toplam büyüklüğünün 2020 yılındaki bin adetten 2030 yılında 62.5 bin adede ulaşacağını öngörüyor. Karsan büyüme öngördüğü Avrupa ve Kuzey Amerika’daki elektrikli toplu taşıma araçları pazarında 2022 yılında %6.5 (2019 yılında %1.8) olan toplam pazar payını 2030 yılına kadar %10’a arttırmayı hedefliyor. Karsan’ın 2022 yılında Türkiye’nin elektrikli minibüs ve otobüs ihracatının %90’ını gerçekleştirdiğini hatırlatmakta fayda görüyoruz. 2022 yılında elektrikli araç satışları, Karsan’ın toplam 6 bin adetlik satış hacminin %5’ini oluşturuyor. Karsan Yönetimi, 2022 yılını Karsan’ın elektrikli araçlarının ihracat pazarlarına tohumlarının atıldığı, yoğun pazarlama çalışmalarının olduğu yıl olarak tanımlıyor ve bu çabaların meyvelerini önümüzdeki yıllarda toplamayı hedefliyor. Nitekim Karsan Yönetimi, Karsan markalı elektrikli araç satışlarının artan katkısıyla net kar marjının 2023 yılı için öngördüğü %5-%7’den (2022’de %5) orta/uzun vadede yaklaşık %10’a arttırmayı hedefliyor. Şirket, Karsan markalı elektrikli araçlarındaki elektrikli bataryalar için BMW ile stratejik ortaklığa sahip.
İhracat pazarlarına Japonya da eklendi. Karsan ve Japon ALTECH CO. LTD, 2Y23 ve 2Y26 arasında Japonya’da 300 adet Karsan E-JEST (RHD) araç satışı için 14 Nisan’da bir distribütörlük ve hizmet anlaşması imzaladığını duyurdu. Yapılan açıklamada anlaşmadan elde edilmesi beklenen toplam gelir 25 milyon € olarak belirtildi. Ayrıca, mevcut satış rakamlarının üç takvim yılı sonunda yenilenmesi planlanıyor. Bu anlaşma Karsan’ın Japonya ve Uzak Doğu pazarlarındaki ticari etkinliğini artırması açısından önem taşıyor.
Megane Sedan üretimi KKO’nun arttıracak. Karsan’ın Ağustos 2021’de Oyak Renault ile Megane Sedan binek araçlarının üretimi için 1 Mart 2023 tarihinden itibaren yıllık 52 bin adetlik 5 yıl süreli anlaşma yaptığını hatırlatmak isteriz. Şirket 4Ç22’de 5.3 bin adetle Megane Sedan binek araç üretimine başladı. Yakın zamanda 2023 yılı için belirlenen üretim hacmi anlaşması önceki 35 bin araçtan 48 bin araca revize edildi. Megane Sedan üretiminin tüm yıl katkısı sayesinde Karsan’ın KKO’nun 2022’deki %31 seviyesinden 2023’te yaklaşık %80’e artması bekleniyor. Karsan Yönetimi, mevcut 65 bin araçlık üretim kapasitesinin (3 vardiya) düşük yatırım tutarlarıyla ihtiyaç duyulduğunda 100 bin araca çıkarılabileceğini belirtti. Karsan’ın Megane projesi ile ilgili 21 milyon €’luk yatırım harcaması için kullandığı kredinin Oyak-Renault’nun garantisi altında olduğunu belirtildi. Bu nedenle Karsan yönetimi bu tutarı net borç hesaplamasına katmıyor. Şirket, Karsan marka araçları için önümüzdeki dönemde yeni yatırım harcaması planlamıyor. Karsan Yönetimi, Oyak-Renault Megane projesine benzer, gelecekte de potansiyel yeni kontrat bazlı üretim projelerinin yatırım harcamalarına ilişkin kullanılacak kredilerin yine Karsan’ın iş ortaklarının garantisi altında olacağını belirtti.
2023 beklentileri. Karsan, 2023 yılında bir önceki yıla göre %40-53 artışla 210-230 milyon € ciro ile %69-110 artışla 40-50 milyon € FAVÖK rakamı elde etmeyi hedefliyor. Hedeflenen rakamlar FAVÖK marjını 2022’deki %15.8’den 2023’de %18-21 aralığında olacağına işaret ediyor. Şirket net kar marjının 2022’deki %5’e kıyasla 2023’te %5-7’e arttırmayı hedefliyor. Dünkü hisse kapanış fiyatı ile şirketin 2023 yılı beklentilerinin orta noktasını baz aldığımızda, Karsan’ın 2023T’de F/K ve FD/FAVÖK çarpanlarını sırasıyla 28.8x ve 11.1x olarak hesaplıyoruz. Şirketin toplam gelirlerinin yaklaşık %85’inin ve toplam giderlerinin yaklaşık %65’inin € cinsinden oluşuyor. TL’nin € karşısında değer kaybı şirketin faaliyet marjlarını destekliyor.
Karsan geçtiğimiz Cuma günü 1Ç23 sonuçlarını açıkladı. Şirket, 1Ç22’deki 55 milyon TL’lik net zarara kıyasla 1Ç23’te 37 milyon TL net kar açıkladı. Karsan, Renault Megane projesinin katkısı ve otobüs, minibüs teslimatlarındaki artışın etkisiyle 1Ç23’te yıllık bazda %340 artışla 1.2 milyar TL gelir elde etti. 1Ç23’te Renault Megane projesi, şirketin toplam üretim ve satış hacminin yaklaşık %95’ini oluştururken, Karsan markalı elektrikli araçlar toplam satış gelirlerinin %35’ini oluşturdu. KKO, Megane üretiminin katkısıyla 1Ç22’deki %2.3 seviyesinden 1Ç23’te %37.2’ye yükseldi. Net borç pozisyonu 4Ç22 sonu 3 milyar TL seviyesinden 1Ç23 sonunda 2.9 milyar TL’ye geriledi. Net Borç/FAVÖK oranı ise 4Ç22’deki 6.3x seviyesinden 1Ç23’te 4.3x’e geriledi.
Raporu pdf olarak bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.
Burada yer alan bilgiler İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. tarafından bilgilendirme amacı ile hazırlanmıştır. Yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Herhangi bir yatırım aracının alım-satım önerisi ya da getiri vaadi olarak yorumlanmamalıdır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
Burada yer alan fiyatlar, veriler ve bilgilerin tam ve doğru olduğu garanti edilemez; içerik, haber verilmeksizin değiştirilebilir. Tüm veriler, İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. tarafından güvenilir olduğuna inanılan kaynaklardan alınmıştır. Bu kaynakların kullanılması nedeni ile ortaya çıkabilecek hatalardan İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. sorumlu değildir.
Bu içeriğe ilişkin tüm telif hakları İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş.’ye aittir. Bu içerik, açık iznimiz olmaksızın başkaları tarafından herhangi bir amaçla, kısmen veya tamamen çoğaltılamaz, dağıtılamaz, yayımlanamaz veya değiştirilemez.