Bilanço günlüklerinde seçim gündemini bir kenara bırakarak, dün akşam kapanışta açıklanan Palantir bilançosunu konuşacağız. Akşamdan itibaren seçim tarafı takip edilecek olsa da son dönemin önemli isimlerinden Palantir önem arz eden açıklamalar yapmaya devam ediyor ve belki de esas odaklanılması gereken nokta burası
Palantir tarafında güçlü sonuçlar gördük ve piyasa öncesi işlemlerde de şirket sert yükseliş içerisinde. Şirketin büyümeye devam ettiği konusunda herhangi bir soru işareti zaten yok ancak değerleme tarafı biraz daha tartışılan bir husus. Şirketin güçlü ve zayıf yanlarını konuşarak değerleme tarafı hakkında bir yorum yapmaya çalışacağız, Saas şirketleri nasıl analiz edilir bunun üzerinden konuşacağız
Şirketin iki adet gelir kalemi var kamu ve ticari segment. Analist toplantısında iki taraftan da memnun olduklarını belirttiler ve büyüme rakamlar iki taraf için de güçlü geldi. Uzun yıllar boyunca yalnızca kamu tarafının ayakta kaldığı ve platformun ticarileşememesi bir eleştiri unsuruydu ancak bu sorun artık geride kaldı. Saas şirketlerinde bakılması gereken bazı kendine has metrikler var. Bunlar unit economics ve genel metrikler olarak ikiye ayrılıyor. Esas önem verdiğimiz husus ise unit economics tarafıdır. Palantir için bir danışmanlık şirketi mi yoksa bir platform şirketi mi sorusunu kıran husus çalışan başına gelir rakamlarında görülen yükseliş oldu, bu konuda güçlü seyrin devam ettiğini görüyoruz, platform olmanın en önemli özelliklerinden bir tanesi bu rakamın güçlü seyretmesidir, Palantir birçok rakibinden bu konuda önde. Diğer önemli husus ise Net dollar retention olarak baktığımız orandır. Bu oran bize yeni eklenen kullanıcıları katmadan yıl boyunca sabit müşteri grubunun gelir rakamlarını gösterir. Buradaki hesaplamada kullanıcıların sabit harcamaları, üst paket satışları ile eklenir ve alt pakete düşüşler ile üyelik iptalleri çıkarılır. Bu rakam aslında detayına indiğimizde aldatıcıdır, ileride daha detaylı olarak bir yazıda ele alacağız ancak şu an kullanım için uygun bir metrik. Rakam %118 olarak açıklandı, oldukça güçlü bir rakam ancak Salesforce gibi şirketler de buna yakın rakamlara sahipler. Saas alanının yıldızları olan ServiceNow ve Crowdstrike tarafına baktığımızda ise %125 seviyelerini ortalamada görebiliyoruz. Bu kadar hızlı büyüyen bir şirkette bu rakamın bu aşamada daha yüksek olması gerektiğini düşünüyoruz ve veri işleme tarafında faaliyet gösteren şirketin upsell dediğimiz daha fazla hizmet satma tarafındaki potansiyelini bize düşündürüyor. Ağırlıklı olarak kamu müşterileri içeren şirketin müşteri kaybetme oranları da oldukça düşük seviyelerde olduğu varsayılabilir, bu nedenle retention oranının yükselmesi gerektiği kanaatindeyiz mevcut değerlemeye bakıldığında. Bir husus daha var o da magic number olarak baktığımız yani yıllık tekrarlanabilen üyelik gelirlerinin önceki dönem pazarlama satış giderlere oranı. Bu rakama magic number deniyor, bu metrik de karlılık tarafından da gördüğümüz üzere bir zıplama yapmış değil ve Crowdstrike gibi hızlı büyüyen yıldızların biraz gerisinde
Genel metriklerde ise Rule of 40 (faaliyet kar marjı+gelir büyümesi 40 rakamından büyük olmalı) sık bakılan bir husustur. Şirket burada 68 puan seviyesine yükseldi ve aslında top tier bir oyuncu olarak görünmüyor ancak belirleyici bir unsur var o da şirketin commercial taraftaki yükselişinden karlılık olarak faydalanıp faydalanamayacağı. Ürün ve veri analitiği odaklı bir iş yapıyor olması bu tarafta soru işaretleri yaratıyor ancak ticari taraf büyümeyi sürdürürse bu alanda güçlenebilirler. Gelir büyümesi tarafında ise bir problem mevcut değil ve Rule of 40 rakamını yukarı taşıyan da burası. Brüt kar marjı çok yüksek şirketin bu da endekste kendisini yukarı itme şansı verebilir. Soru işareti ise şirketin yönetiminin büyüme devam ediyor bu nedenle bu tarafa odaklanmak doğru değil şeklindeki açıklamaları. Bu tarafta net düzelme görmezsek bu çarpanları da açıklayamayız, ancak brüt marj umut veriyor. Bir diğer husus ise şirketin ticari kanadın büyümesi ile en büyüklere olan bağımlılığının azalma eğilimi ve büyük kontrat yapan müşteri sayısının artması. Bu sayede şirket büyüme tarafında endurance rate dediğimiz önceki dönem ile mevcut dönem büyüme oranlarında hala zirvelerde yer almayı sürdürüyor. Bunlar da şirketin iyi özellikleri
Netice olarak Palantir şirketinin hala bir Crowdstrike ya da ServiceNow gibi büyüme profilinde olduğunu düşünmüyoruz ve mevcut değerleme biraz yüksek. Çok yüksek demek sert olur çünkü umut vaad eden noktalar var ve piyasa muhtemelen buradaki umuda odaklanıyor. Ancak şu anda şirket neredeyse en pahalı yazılım şirketi konumunda. ServiceNow ile benzer bir profilde AI Agent üreten şirketin noksanı ise platform hazırlayarak veri işleme süreçlerinde biraz dar bir alanda oynaması. ServiceNow ise bugün gönderdiğimiz yazılım sektörü analizinde bahsettiğimiz üzere bir compound platform özelliği taşıyor ve bu nedenle LLM modellerinin gelişmesi onun ölçeklenmesi anlamına gelecek. Palantir AIP platformu ise LLM modellerinin hammaddeleşmesine dayanıyor, yani bu modellerin mantık süreçlerinin gelişmesi, bugün yaptığımız analizde bahsettiğimiz point solution konumuna şirketi koyabilir. Bu risk ile beraber düşününce değerleme bize göre biraz pahalı. Ancak bilanço döneminde görüyoruz ki AI devrimi tüm hızı ile sürüyor ve Open AI vizyonundaki 3. Aşama olan Agent fazına artık geçmiş durumdayız
Utku Oktay Acundeğer