Türkiye otomotiv pazarı endişelere rağmen canlılığını 1Y24’da sürdürdü
Otomotiv iç pazarında zorlu bir 2Y24 bekleniyor. Borçlanma faizlerindeki artış, güçlü baz yılı etkisi, sıkılaşan makroekonomik koşullar, satın alma gücündeki düşüş, yeni araç alımlarına uygulanan yüksek vergiler gibi tüm olumsuzluklara rağmen Türkiye’de toplam binek otomobil ve hafif ticari araç satışları 1Y24’de yıllık %3,7 artışla 578 bin adede ulaştı. Ocak-Haziran döneminde yurt içi binek araç satışları yıllık %7,3 artışla 463 bin adede ulaşırken, yurt içi hafif ticari araç satışları yıllık %8,7 düşüşle 115 bin adede geriledi. Haziran’da yurt içi binek ve hafif ticari araç satışları sırasıyla %3,6 ve %12,6 oranında daralırken toplam hafif araç pazarının yıllık %5,3 düşüşle 106 bin adete geriledi. Yıllık daralmaya rağmen Haziran’da hafif araç satışları 10 yıllık tarihi ortalamanın %40 üzerinde kaldı. Ekonomik aktivitede devam eden yavaşlama, GSR-II regülasyon uygulaması, Çin markalarına uygulanan vergi artışı gibi son gelişmeler nedeniyle yurt içi pazarda 2Y24’te yıllık düşüş beklesek de beklenenden daha iyi 1Y24 sonucu 2024 yurt içi hafif araç pazar büyüklüğü beklentimizi önceki 950 bin adetten 1.045 bin adede yükseltiyoruz . Revize pazar tahminimiz yurtiçi hafif araç pazarda 2024’de yıllık %15’lik bir daralmaya işaret ediyor. Yurt içi otomotiv pazarındaki yoğun rekabet nedeniyle indirim oranlarının ve satış kampanyalarının artması tüketicilerin satın alma isteklerini artırabilecekken, sektör oyuncularının kar marjlarını da aşağı çekecektir. Yurt içi pazarda kar marjlarında yıllık bazda erozyon beklesek de pandemi öncesi seviyelerin üzerinde seyredeceğini öngörüyoruz.
Elektrikli araçların payı AB seviyelerine yaklaşıyor. Satılan tamamen elektrikli araç sayısı 1Y24’de yıllık bazda %223 artışla 36 bin adedin üzerinde gerçekleşti ve 1Y23’teki %2,6 paya kıyasla tüm binek otomobil satışlarının %7,7’sini oluşturdu. TOGG (%2,8), Tesla (%0,7) ve BMW (%0,8) ile 2024 yılının ilk yarısında en çok elektrikli otomobil satan ilk 3 marka oldu.
Sanayinin ihracat performansına Haziran’da uzun bayram tatili etkisi. Türk otomotiv sanayi ihracat hacmi Haziran’da uzun bayram tatili nedeniyle yıllık %16.5 düşüşle 76 bin adede gerilerken, 1Y24 rakamı yıllık %2.5 düşüşle 494 bin adede ulaştı. 1Y24’de Ford Otosan’ın ihracat hacmi %2 düşüşle 154 bin adede, Tofaş’ın ihracat hacmi ise %5 düşüşle 26 bin adede geriledi.
Favori hissemiz TOASO. Zayıf satış hacmi nedeniyle 2024’de beklenen cansız finansal performansına rağmen TOASO, cazip değerlemesi, PSA markalarının Stellantis şemsiyesi altında satın alınmasının yurt içi satışlara olumlu katkısı, yeni hafif ticari araç modeli “K0”ın beklenen olumlu etkisi göz önüne alındığında otomotiv hisse takip listemizde öne çıkıyor. 2025’de piyasaya sürülecek hafif ticari araç modelin yanı sıra, ürün döngüsü 2025 sonunda sona eren mevcut Egea modelinin yerine gelecek yeni araç model yatırımı bir başka potansiyel gelişme olabilir. Türkiye PSA’nın satın alınmasının Rekabet Kurulu tarafından onaylanmasının ardından, K0 projesine ilişkin detaylı bilgilere ve potansiyel yeni binek araç modeline ilişkin gelişmelere ilişkin açıklamalar yakın zamanda kamuyla paylaşılabilir. Öte yandan DOAS, 2023 yılında elde ettiği tarihsel en iyi operasyonel ve finansal performansın ardından hem zayıf satış hacimleri hem de kârlılıkta beklenen düşüş nedeniyle 2024 için en az tercih ettiğimiz isim oldu.
Raporu pdf olarak bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.
Burada yer alan bilgiler İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. tarafından bilgilendirme amacı ile hazırlanmıştır. Yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Herhangi bir yatırım aracının alım-satım önerisi ya da getiri vaadi olarak yorumlanmamalıdır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
Burada yer alan fiyatlar, veriler ve bilgilerin tam ve doğru olduğu garanti edilemez; içerik, haber verilmeksizin değiştirilebilir. Tüm veriler, İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. tarafından güvenilir olduğuna inanılan kaynaklardan alınmıştır. Bu kaynakların kullanılması nedeni ile ortaya çıkabilecek hatalardan İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. sorumlu değildir.
Bu içeriğe ilişkin tüm telif hakları İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş.’ye aittir. Bu içerik, açık iznimiz olmaksızın başkaları tarafından herhangi bir amaçla, kısmen veya tamamen çoğaltılamaz, dağıtılamaz, yayımlanamaz veya değiştirilemez.