Bilanço günlüklerinde bugün girmiş olduğumuz çok yoğun haftayı değerlendireceğiz. Birçok sektörden çok önemli oyuncuların finansallarını karşılayacağımız haftada özellikle Çarşamba günü çok yoğun bir takvim var
General Motors ile başlayalım. GM tarafında iyi bir hava var. Son gelen ABD otomobil satış verisi iyi bir görünüme işaret etti, tüketici hala iyi durumda ve iyi durumda olmaya devam edeceğini tahmin ediyorum. GM, bir süredir kritik iki konuda başarıya ulaşmış durumda. Birincisi elektrikli araçlar tarafında dönüşümün Ford’a göre iyi gitmesi. Bu tarafta içten yanmalı motorlar ile ortak parçaların aynı hatlara çekilmesi ile karlılık tarafını besleyebilecek bir konumdalar ve Tesla ile rekabet etmeye yaklaşıyorlar. EV tarafına birazdan Tesla konuşurken daha detaylı değineceğim ancak GM operasyonel olarak iyi işler yapıyor. Bunun yanında otonom tarafında da şirket pozitif adımlar atıyor ve Uber gibi şirketle de anlaşmalar yaparak bu alandaki know-how gelişimini sürdürüyor. GM ile Ford, son zamanlarda farklı yollara girmiş durumdalar ve GM risk-getiri olarak Tesla’dan daha iyi noktaya gelme eğiliminde. Salı günü açıklanacak olan bilanço bence oldukça kritik, iyi haberler gelmesi muhtemel, EV tarafında ölçek ve ürün geliştirme anlamında Tesla’ya ciddi bir rakip geldiğini tasdikleyebilirler
GE Aerospace ve GE Vernova ile devam edelim. Aerospace tarafı ile savunma endüstrisi beraber izlenen bir alandır genellikle ve prim-iskontolarını takip ederiz. Bir süredir ikisi arasındaki fark açılmış durumda bunun da başlıca aktörlerinden bir tanesi GE Aerospace. Motor talebi ve havacılık sektörünün envanter yenileme talebi yüksek seyretmeye devam ediyor bu nedenle GE Aerospace, sanayi sektöründen pozitif ayrışıyor, pozitif haberler geleceğini tahmin ediyorum. Vernova ise veri merkezlerinin elektrik tarafındaki talebi nedeniyle zaten güçlü bir profil çiziyor. Son dönemde gördüğümüz nükleer enerji haberleri de bunun süreceğine işaret ediyor
Savunma sanayi tarafında da birçok oyuncu bu hafta bilanço açıklayacak, biz ise Lockheed Martin tarafı üzerinden sektöre bakacağız. Demin Aerospace tarafı ile savunma tarafının ayrışmasından bahsetmiştim. Bu ayrışmanın bir sebebi havacılık talebi bir sebebi de kamu harcamalarındaki envanter yenileme ağırlığı, baktığımızda buradaki zayıf seyir sektörü aslında etkiledi. Ancak jeopolitik gelişmeler oldukça kritik ve özellikle İsrail tarafına yapılan yardımlar bu alandaki bazı spesifik alanlarda cephane yenileme talebini hızlandırabilir, F 35 programının ise hızlandırılma ve hacminin arttırılması konuşulan bir gündem. Bir diğer husus ile gelecek yılın bütçeleri. Seçimden sonra kamu harcamalarının her iki aday için de arttırılacağı artık netleşmiş bir husus gibi görünüyor, bundan da mevcut gündemde savunma tarafı payını alacaktır
Boeing tarafında muhtemelen sermaye artırımlarını konuşacağız. Şirket yönetimi bu açıklamayı muhtemelen gelecek için bir öngörülebilir bir plan açıklamak için kullanacaktır. Grev tarafında ise pozitif gelişmeler mevcut ve bugün şirket pre-market işlemlerde yukarıda. Regülasyon tarafı ile daha verimli çalışabilecek bir yapı inşa edildiğine dair net gelişmeler görmeden pozitif olabileceğimizi düşünmüyorum. Çok net bazı adımlar atılmadan primler sınırlı kalacaktır iyi senaryoda dahi
Ve son olarak Tesla. Tesla hakkında konuşurken çok net şunu söyleyebiliriz, otonom sürüş tarafında olumlu gelişme yoksa, aslında EV satışlarının vs hiçbir önemi de yok. Peki neden yok ?
Son dönemde özellikle batarya maliyetlerinin düşmesi üzerinden bir cost parity tartışması mevcut. Yani EV üretim maliyetlerinin içten yanmalı motor maliyetleri ile denk duruma gelmesi konuşuluyor. Bu kavram önemli olmakla beraber bottom-line parity kavramının da konuşulması gerektiğini düşünüyorum. Baktığımızda yavaş yavaş rekabetten dolayı EV şirketlerinin karlılıkları içten yanmalı şirketlere doğru yakınsama eğiliminde ve bu durum devam edecektir. İnsanlara neden elektrikli araç almaları gerektiğine dair önemli bir değer sunuyor olmazsanız insanlar sadece çevreyi daha temiz tutuyor diye bu araçları satın almazlar. Verilen teşvikler de bunu daha cazip kılamaz çünkü araçların şu anda şarj meselesi hala bir problem (bu alanda olumlu yazılan raporlara dikkat ederseniz evinde şarj aleti olan kesim kastediliyor ekseriyetle, yani çok kısıtlı bir grup), bataryalar ve şarj cihazı network’ü ayrı birer problem. Ancak bu sorunların hepsi çözülse bile ki çözüleceğine inanıyorum, teşvikler olmadan hiçbir manası yok ve karlılık değişmeyecektir, çünkü araba hala tüketiciye aynı değeri katıyor. Buradaki kilit nokta şu, EV’ler otonom sürüş için daha mı faydalı? Cevap evet daha faydalı. EV’lerin elektrik motorları, yazılım tarafının bulunduğu hardware aksamı için çok daha faydalı ve daha kolay entegre edilebilir durumda, ömrü de daha uzun. Diğer husus ise gecikme, EV’lerde enerji anlık olarak aktarıldığı için karar-uygulama mekanizması çok daha hızlı çalışıyor, içten yanmalı motorlarda ise çok daha dolaylı bir aktarım mevcut. Tesla’nın bu yüzden mevcut değerlemesini savunabileceği tek nokta yazılım tarafını geliştirmek. Burada ise işlerin iyi gittiğini düşünmüyorum, iyi bile gitse değerleme Tesla bu alanda tek oyuncu olacakmış ve tüm değer zinciri Tesla’nın elindeki veriden ibaretmiş, çip ve network hatlarının, simülasyon tarafının hiçbir önemi yokmuş gibi, bu doğru değil, beklentim de pozitif değil
Yarın General Motors, General Electric, Lockheed Martin gelecek en önemli bilançolar olacak. Açıklamalardan sonra görüşmek üzere
Utku Oktay Acundeğer