Gerçekleşen ve Tahminler
1Ç25 net kar ve FAVÖK rakamları piyasa tahminlerinin altında. THY (İş Yatırım 3 milyon ABD doları; Piyasa: 16 milyon ABD doları), 1Ç25’te beklentilerin altında, 1Ç24’te deki 226 milyon ABD doları net kar rakamına kıyasla 44 milyon ABD doları net zarar bildirdi. Zayıf faaliyet performansı, iştiraklerden zarar (1Ç25’te 43 milyon ABD doları zarar, 1Ç24’te 2 milyon ABD doları kar), daha düşük ertelenmiş vergi geliri (1Ç25’te 6 milyon ABD doları 1Ç24’te 58 milyon ABD doları) ve türev finansal araçlarda daha yüksek adil değer zararları (1Ç25’te 198 milyon ABD doları zarar, 1Ç24’te 61 milyon ABD doları) 1Ç25’te kaydedilen net zararın arkasındaki ana suçlulardı. Tahminlerle uyumlu olarak, THY 1Ç25’te yıllık bazda sadece %2 artışla 4,89 milyar ABD doları gelir elde etti. 456 milyon ABD doları olan tahminimizin üzerinde ancak 551 milyon ABD doları olan piyasa beklentisinin altında THY, 1Ç25’te yıllık bazda %20 düşüşle 503 milyon ABD doları FAVÖK bildirdi.
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
Yolcu birim gelirlerinde düşüş. Yolcu gelirleri, yolcu trafiğindeki %2,3’lük büyüme ve yolcu birim gelirlerindeki %1,6’lık düşüşle 1Ç25’te %3 artarak 3,93 milyar ABD dolarına çıktı. Toplam kapasite 1Ç25’te yıllık bazda %4,3 arttı ve yolcu doluluk oranı 1Ç24’teki %80,4’ten 1Ç25’te %80,6’ya hafifçe yükseldi. Kargo gelirleri, kargo birim gelirlerindeki hafif artış ve kargo hacimlerindeki sadece %0,2’lik artış sayesinde 1Ç25’te yıllık bazda %1,6 artışla 762 milyon ABD dolarına yükseldi. Teknik gelirler 1Ç25’te yıllık bazda %2,1 düştü. Toplam RASK (ACTK dahil), kargo birim gelirlerindeki hafif iyileşme sayesinde 1Ç25’te yıllık bazda %0,4 artışla 6,97 ABD sentine yükseldi. Öte yandan, yolcu RASK’ı 1Ç25’te yıllık bazda %1,5 düşüşle 6,45 ABD sentine geriledi. Avrupa (-%7 yıllık bazda) yolcu RASK gelişimi açısından en kötü performansı gösterirken, Orta Doğu ve Türkiye pozitif bölgedeydi.
Daha düşük yakıt fiyatlarından fayda sağlanıyor. Toplam faaliyet giderlerinde %26 paya sahip olan personel giderleri, %11’lik personel sayısı, ücret artışları ve TL’deki reel değerlenme nedeniyle 1Ç25’te %31,1 ile en yüksek yıllık artışı kaydetti. Öte yandan, Havayolu, jet yakıtı fiyatındaki düşüşten ve daha düşük jet crack spread’inden yararlanarak 1Ç25’te yakıt giderlerinde yıllık %12,4’lük bir düşüşe (toplamda %26,1 pay) neden oldu. Yakıt dışı CASK, esas olarak daha yüksek personel giderleri ve GTF motor sorunları nedeniyle yere indirilen uçaklar nedeniyle 1Ç25’te yıllık %12,4 artışla 6,27 ABD sentine yükseldi. Havayolu, GTF motor sorunları nedeniyle yere indirilen uçakların yakıt dışı CASK üzerindeki etkisinin 1Ç25’te yaklaşık %2 puan olduğunu belirtti. Satış ve Pazarlama CASK, 1Ç25’te artan doğrudan satışlar (TKConnect aracılığıyla yapısal iyileştirme) sonucunda %7,6 düştü. Sonuç olarak, toplam CASK 1Ç25’te yıllık bazda %3,3 arttı. THY, 2025 için beklenen yakıt tüketiminin %45’ini 68 ABD doları brent fiyatıyla korudu.
Net borç pozisyonu, 2024 sonu itibarıyla 5,8 milyar ABD dolarından 1Ç25 itibarıyla 6,1 milyar ABD dolarına hafifçe yükseldi.
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!