Gerçekleşen ve Tahminler
Net kar tahminlerinin aksine (İş Yatırım: 281 milyon TL; Piyasa: 283 milyon TL) Tofaş Fabrika, 1Ç24’teki 3,88 milyar TL net kar rakamına kıyasla 1Ç25’te 140 milyon TL net zarar açıkladı. 1Ç25 net zarar rakamı esas olarak satış hacimlerindeki %44’lük keskin daralma nedeniyle zayıf işletme performansına atfedilebilir. Beklentiler doğrultusunda Şirket, 1Ç25’te yıllık %48 düşüşle 24,2 milyar TL net satış geliri elde etti. Tahminlerin altında (İş Yatırım: 974 milyon TL; Piyasa: 856 milyon TL), 1Ç25’te FAVÖK yıllık %89 düşüşle 699 milyon TL gerçekleşti.
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
Yaşlanan binek araç modeli ve Fiorino’nun eksikliği nedeniyle hacimlerde keskin daralma. Toplam ciroda %17 paya sahip olan ihracat gelirleri, satış hacmindeki %62’lik daralma nedeniyle 1Ç25’te yıllık bazda %64 düşerek 4,1 milyar TL’ye geriledi. Yurt içi gelirler, yurt içi satış hacimlerindeki %37’lik düşüş sonucu 1Ç25’te yıllık bazda %42 düşerek 19,2 milyar TL’ye geriledi. Fiorino üretiminin 1Y24 sonunda aşamalı olarak durdurulması ve eskiyen binek otomobil modeli Agea, satış hacimlerindeki ciddi daralmanın başlıca nedenleriydi.
Marjlarda erozyon. Brüt marj, esas olarak 1Ç24’teki %56’dan 1Ç25’te %27’ye düşen KKO nedeniyle ölçek ekonomisinin azalması ve daha yüksek üretim maliyetleri nedeniyle 1Ç25’te yıllık bazda yüzde 9,9 puan düşerek %6,2’ye düştü. Faaliyet giderleri/satışlar 1Ç25’te yıllık bazda yüzde 3,1 puan artarak %10,2’ye yükseldi. Sonuç olarak, FAVÖK marjı 1Ç24’teki %13,3’ten 1Ç25’te %2,9’a geriledi.
Şirketin net borç pozisyonu, esas olarak azalan ticari borçlarla ilgili işletme sermaye ihtiyacındaki iyileşme nedeniyle 2024 sonundaki 9 milyar TL’den 1Ç25 sonunda 3 milyar TL’ye düştü.
Değerleme üzerindeki etki ve görünüm
Şirket henüz Stellantis Türkiye operasyonları sonrası rehberliğini paylaşmadı. Ancak, birleşme hariç önceki 2025 rehberliği korundu. Tofaş’ın 2025 için yurt içi satış hacmini 110-130 bin adet, ihracat hacmini 70-90 bin adet olarak yönlendirdiğini ve bunun toplam satış hacminde yıllık %4-27 büyümeye işaret ettiğini hatırlatmak isteriz. Şirketin 2025 için 150-170 bin adet üretim hacmi rehberliği, 2024’teki %38’e kıyasla 2025’te %38-%43’lük bir KKO anlamına geliyor. 2025 için 150 milyon avroluk yatırım bütçesi de korundu.
Bizim TOASO için hisse başına 470TL hedef fiyatımız Stellantins Türkiye faaliyetleri satın alımını ve yeni açıklana Tofaş’ın Stellantis markaları (Fiat, Opel, Citroën ve Peugeot) için 3Ç26’dan itibaren çoklu enerji platformlarında yıllık 150 bin adet üretim kapasitesine sahip (2027’den itibaren CKD’ler dahil) yeni bir hafif araç modeli üretmek için 256 milyon avroluk bir yatırımını kapsıyor.
Yeni hafif araç modelinin ihracatı MEA’ya (Orta Doğu ve Afrika) planlanıyor. Tofaş, devam eden “K0” hafif ticari araç projesiyle birlikte, 2027 itibarıyla ihracat üretim kapasitesini 200 – 220 bin adede çıkarmayı hedefliyor.
Tofaş’ın toplam yıllık kurulu üretim kapasitesinin 400 bin adet olması göz önüne alındığında, yıllık toplam üretimi 275 bin adet olan iki yeni hafif araç projesi, 2025 yılı sonuna kadar Agea binek araç modelinin üretimden kaldırılmasının ardından 125 bin adetlik atıl kapasite bırakacak. Tofaş’ın, 2024 yılı Kasım ayı başında 232 milyon avroluk yatırım harcamasıyla yıllık 125 bin adet üretmeyi hedefleyen “K0” hafif araç model projesini duyurduğunu hatırlatmak isteriz.
2024’de Tofas şemsiyesi altındaki Stellantis markaları, yurtiçi binek araç segmentinde %23,9 pazar payına ve yurtiçi hafif ticari araç segmentinde %41,3 pazar payına sahipti. 2024’te bu markların toplam hafif araç pazar payı ise 27.5% idi (Satın alma öncesi Tofaş markaları kombine hafif araç pazar payı %11,6).
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!