Bir Şirketin Anatomisi: Palantir Technologies
Palantir, etkileşimli insan güdümlü, makine destekli analizlere yardımcı olan verileri entegre etmek, yönetmek ve güvence altına almak için platformlar sunmaktadır. Şirket, faaliyetlerini 2 ana platform üzerinden sürdürüyor;
AIP (Artificial Intelligence Platform):
Büyük dil modellerinin (LLMs) işletme ortamlarına entegre eden ve bunu şirketlerin ihtiyacına göre kurgulayan platform. Yapay zeka destekli bu platformda müşterilerine büyük veri yönetimi ve iş analitiği desteği sağlıyor. İşletmelerin süreçlerine özel kurguları Retrieval Augmented Generation (RAG) üzerinden yapılır. RAG, yaratıcı yapay zekanın dış kaynaklardan veri almasını sağlar. Bu, LLM’lerin yanıt oluşturmak için bağlama özgü harici bilgilerden (örneğin, bir işletmenin siparişleri, müşterileri, konumları vb. hakkındaki veriler) yararlanmasına olanak tanıyarak halüsinasyon riskini azaltır. Örnek olarak Palantir’in müşterilerinden perakende satışçı 3M Co tedarik zinciri yönetiminde kullandığı AIP platformu üzerinden büyü verileri anlamlandırarak stok yönetimi ve talep beklentilerini hem sayısal hem görsel olarak yönetebilir. Büyük dil modeliyle yapay zeka burada iş süreçlerini optimize etmeye yarar ve ciddi verimlilik artışları sağlar.
Ontology
Ontoloji, Palantir platformuna entegre edilmiş dijital varlıkların (veri kümeleri ve modeller) üzerine oturur ve bunları tesisler, ekipmanlar ve ürünler gibi fiziksel varlıklardan müşteri siparişleri veya finansal işlemler gibi kavramlara kadar gerçek dünyadaki karşılıklarına bağlayan operasyonel bir katmandır. Basitçe, aşağıdaki görüntüde de görüleceği gibi gerçek dünyadaki kavramları dijital ortama aktarıp LLM desteği ile sanal ortamda yürütülmesini sağlayan bir ara katman.
Birçok ortamda Ontoloji, her türden kullanım senaryosunu etkinleştirmek için gereken hem semantik unsurları (nesneler, özellikler, bağlantılar) hem de kinetik unsurları (eylemler, işlevler, dinamik güvenlik) içeren kuruluşun dijital ikizi olarak hizmet eder.[1] Burada kullanılan Ontology Augmented Generation (OAG), RAG’yi bir sonraki seviyeye taşıyarak LLM’lerin Palantir Ontolojisi aracılığıyla kaynak sistemlerle ve eylemlerden yararlanmasına olanak tanır. Her işletmenin ontolojisi, söz konusu bağlamda operasyonel karar alma sürecini yönlendiren verileri, mantığı ve eylemleri kapsar. Aşağıdaki görüntüde BP ve Exxon gibi petrol şirketlerinin kullanımına bir örnek görebilirsiniz. [2]
Palantir’in gelirlerini yaklaşık %55 oranında hükümetlerden, %45 oranında özel şirketlerden elde ediyor. Hükümetler tarafında, özellikle devam etmekte olan Ukrayna- Rusya ve Filistin – İsrail çatışmalarında aktif rol alıyor. En büyük müşterisi açık ara ABD iken ikinci sırada Birleşik Krallık geliyor.
Şirketler tarafındaysa hizmet verdiği müşterileri çok büyük oranda ABD merkezli iken oldukça çeşitli bir portföye sahip. Burada özel sektör müşterilerinin çeşitliliğini pozitif görürken çatışma alanlarındaki barış ortamının tesis edilmesi şirket gelirlerinin geleceği konusunda tehdit oluşturan bir durum olarak değerlendiririm.
Çok kısa son çeyrek finansallarına bakalım;
Geçen haftalarda gelen son kazanç rakamları ve önceki çeyrek rakamlarını gelecek beklentileriyle beraber değerlendireceğiz. Gelir tarafında beklentilerin %4 üzerinde %37’lik oldukça iyi büyüme verisi geldi. Bu rakamın çok büyük kısmı hükümetler tarafından geldi. Özel sektör tarafında, %70 (geçen çeyreğe kıyasla +%68), müşteri sayısının çeyreklik %13 (geçen çeyreğe kıyasla %19) ve ACV’nin yıllık %44 ve çeyreklik %19 artmasıyla güçlü bir çeyrek daha geçirdi. Bu da yine büyük ölçüde AIP’den kaynaklanan ivmeye bağlı.
Operasyon marjları da %38’e yükseldi. Beğendiğimiz noktalar; ABD özel sektör gelir payının liderlik etmeye devam ediyor olması, bu taraftaki 2025 gelir beklentilerinin 50% düzeyinde olması ve daha karlı büyük anlaşmaların yapılıyor olması.
Beğenmediğimiz noktalar şirketin gelir kaynağının çok büyük oranda ABD merkezli olması hem hükümet hem özel sektör tarafında. Yukarıda özel sektör payının yüksek olmasını beğenirken aynı zamanda bunu uluslararası alana taşıması pozitif olur. Avrupa bölgesi ve Orta Doğu’da ciddi potansiyel var Palantir için. Şirket için soru işareti bu momentumu sürdürüp sürdüremeyeceği. Çeyrek çeyrek izliyor olacağız.
Palantir’in kritik finansal metriklerde ne durumda olduğunu ve şirket hakkındaki görüşlerimizi yansıtan Utku Oktay Acundeğer’in yazdığı rapora https://arastirma.isyatirim.com.tr/2024/11/05/abd-bilanco-gunlukleri-05-11-2024/ linkinden ulaşabilirsiniz.
Palantir’in yaratıcı yapay zeka ve dijital ikizler konseptini monetize edebiliyor olması oldukça önemli. Palantir, üretken yapay zekadan anlamlı bir şekilde para kazanmaya başlayan bir avuç yazılım şirketi arasında yer alıyor ve uzun süredir yaptığı yatırımlar ve karmaşık verilerdeki derin uzmanlığı sayesinde rekabetçi konumunu koruyor. Çarpanları çok yüksek olsa da temel olarak beğendiğimiz bir şirket.
Not: Şirket Ukrayna ve İsrail ordularıyla beraber çalışıyor. İsrail ordusunun düzenlediği operasyonlara dahil oluyor ve altyapıları aktif olarak kullanılıyor. [3][4]
[1] https://www.palantir.com/docs/foundry/ontology/overview/
[2] https://www.youtube.com/watch?v=UVNAWRN1nCg
[3] https://www.cnbc.com/2024/03/13/palantir-ceo-says-outspoken-pro-israel-views-led-employees-to-leave-.html
[4] https://www.timesofisrael.com/norways-storebrand-divests-from-palantir-over-use-of-its-software-by-israeli-forces/