Gerçekleşen ve Tahminler
Tüpraş, 4Q22’de 17.589 milyon TL net kar açıklayarak, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık 12 kat artış kaydederek (İş Yatırım: 13.652mn TL; Konsensus: 13.770mn TL) konsensüs tahminlerini farkla geride bıraktı. FAVÖK tahminlerin yaklaşık % 9 üzerinde 16.636 milyon TL olarak açıklandı. (İş Yatırım: 15.309 milyon TL; Konsensus: 15.378 milyon TL). 4Q22 FAVÖK rakamı, geçen yılın aynı dönemine göre %139’luk bir yıllık artışa işaret ediyor. FAVÖK tahminlerde yaşanan sapma, büyük ölçüde 4Ç22’de artan ürün karlılıkları ve genişleyen ağır- hafif hampetrol ve brent fiyat makasından kaynaklanıyor. Net kardaki sapma ise büyük ölçüde ertelenmiş vergi gelirlerinden kaynaklanıyor. Net nakit pozisyonu, güçlü faaliyet karı sayesinde, işletme sermayesi ihtiyacında normalleşmeye ragmen, 3Ç22 sonundaki 5.8 milyar TL’den 2022 sonunda 16.5 milyar TL’ye çıktı. Eylül 2022 sonunda -3.7 milyar TL olan işletme sermayesi ihtiyacı yıl sonunda 4.8 milyar TL artıya döndü. Tüpraş 2022 yıl sonu net rafineri marjını 16.5 (dolar/varil) olarak açıkladı (IŞ Yatırım tahmini :16 (dolar/varil) ). Şirket 2023 net rafineri marjı beklenti aralığını 11-12 (dolar/varil) olarak belirledi.
Son Çeyrekte Öne Çıkanlar
AB ambargosu ve G7’nin Rus ham petrolü üzerindeki fiyat tavanı küresel ham petrol ve ürün akışlarını yeniden tanımladı. Ayrıca, 2022’de küresel talep artmaya devam ederken, beklenen bazı kapasite artışları ertelendi. Kısıtlı doğalgaz arzı rafineri kapasite kullanım oranlarını baskılıyor olsa da doğalgaz maliyetlerindeki artış ürün marjlarını yükseltti. Bu sebeplerle yükselen ürün marjları, 4Ç’de de karlılığı desteklemeye devam etti. Şirket, 4Ç22 net rafineri marjını 19 (dolar/varil) olarak açıkladı. 2022 yılı satış hacmi 29 mn ton olarak gerçekleşti ( %6 artış). Avrupa’daki grev ve bakımlar sebebiyle Ekim ve Kasım aylarında düşük ürün stokları ve 5 Şubat’taki Rus ürünlerine yönelik tavan fiyat kararından önce Avrupa’da güçlü motorin talebi Aralık ayında etkili oldu. Bu sebeplerle, 4Ç22’de ortalama dizel marjları, 4Ç21’deki 11,2 dolar/varilden 45,4 dolar/varil’e ulaştı.
Jet yakıtı pandemi döneminin baskılarını üzerinden attı ve güçlü kalmaya devam etti. Jet yakıtı ve benzin marjları, 37,2 dolar/varil ve 16 dolar/varil’e ulaştı. 4Ç21’de sırasıyla 9,1 dolar/varil ve 12,5 dolar/varil olarak kaydedilmişti.
3Ç ile kıyaslandığında ise dizel ve jet yaktı marjları, sırasıyla 42.1 dolar/ varilden 45.4 dolar/varil’ e ve 36.7 dolar/varil ‘den 37.2 dolar /varil’e yükselirken, benzin marjında gerileme oldu. Benzinde ki gerileme (3Ç22:16.7 dolar/varil ,4Ç22:16 dolar/varil ) büyük ölçüde ABD’de benzin talebinin resesyon endişeleri ile zayıflamasından kaynaklandı. 4Ç22 bakımları yüzünden daha düşük gerçekleşen YKFO arzı ve düşen Brent fiyatları YKFO marjlarını destekledi. (3Ç22:-39.3 dolar /varil , 4Ç22:-32.7 dolar/varil )
Sonuç olarak şirket 4Ç’de 19 (dolar/varil) net rafineri marjı elde etmiş oldu (3Ç22:18.3 dolar/varil , 4Ç21:9.1 ddolar/varil). Yüksek seyreden ürün karlılıkları ve şirketin lehine açılan brent – ağır petrol fiyat farkı net rafineri marjını destekledi.
Değerleme Üzerindeki Etki ve Görünüm
Şirket yönetimi, 2023 yılı için net rafinaj marjı beklenti aralığını mevcut arz sorunlarının yılın en azında önemli bir kısmında devam edeceği ve bunun sonucunda marjların yüksek seviyeleri koruyacağı beklentisine dayanarak, 11-12 dolar/ varil olarak açıkladı. Doğalgaz maliyetlerindeki olası ilave artışlar ve bunun ürün karlılıklarını daha da yukarı çekmesi 1Ç23 marjı görünümü için yukarı yönlü bir risk oluşturuyor. Tüm yıl için kapasite kullanım oranı tahmini %85- %90 olarak belirlendi, Şirket, tüm yıl yatırım harcaması hedefini 350 milyon dolar olarak açıkladı.
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!