Yüksek finansman gelirleri 2023 net karını arttırdı. Enflasyon Muhasebesi (UMS -29) raporlaması kapsamında Tofaş Fabrika, güçlü yurt içi satışlar ve yüksek faiz geliri (3.7 milyar TL) ile kur farkı gelirlerinin neden olduğu 6.5 milyar TL’lik dikkat çekici net finansal gelir sayesinde 2023’te yıllık bazda %61 artışla 15,08 milyar TL net kâr bildirdi. Şirket, 2023’te yıllık bazda %70 artışla 18,3 milyar TL VÖK elde etti ve VÖK marjı yıllık bazda 5,7 yüzde puan artışla %14,4 oldu. Tofaş’ın net satış gelirleri 2023’te yıllık bazda sadece %3 artışla 127,6 milyar TL’ye ulaştı. Toplam satış hacmi ise Doblo üretiminin 2022 sonu itibarıyla sona ermesi nedeniyle yıllık bazda %3 düşüşle 261 bin araca geriledi. Güçlü yurt içi satışlar (yıllık bazda %35 artış), Doblo’nun 2023’te olarak kullanımdan kaldırılmasından kaynaklanan zayıf ihracat performansını (yıllık bazda %50 düşüş) telafi etmeye yetmedi. 2023 yılında Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesine yapılan penetrasyon sayesinde binek araç ihracatında toparlanma (yıllık bazda %9 artış) Doblo ihracatındaki eksikliği kısmen hafifletti. Böylece ihracat gelirleri 2023 yılında bir önceki yıla göre %56 daraldı ve toplam ciro içerisinde 2022 yılındaki %46 seviyesinden 2023 yılında %20’lik bir pay elde edildi. FAVÖK 2023 yılında yıllık bazda %9 artışla 19,7 milyar TL olarak gerçekleşirken, 2023’te FAVÖK Marjı yıllık bazda 0,8 puan artış %15,4’e ulaştı. Düşük satış hacmi nedeniyle faaliyet giderleri/satış oranındaki artışa rağmen (yıllık bazda 1,6 puan artış), ürün karmasındaki değişiklik (yurtiçi satışların payının artması) 2023 yılında FAVÖK marjında 2022 yılına göre iyileşme sağladı. Şirketin net nakit pozisyonu 2022 yılı 8,3 milyar TL’den 2023 yıl sonunda 13 milyar TL’ye yükseldi.
UMS-29’un marjlar ve çarpanlar üzerindeki etkisi. Tofaş, 2023 Yatırımcı İlişkileri Sunumunda ayrıca enflasyon muhasebesi (UMS-29) hariç 2023 yılı finansal özetlerini yayınladı. Buna göre Şirket, 2023 yılında 2022 yılına kıyasla %57 artışla 102,9 milyar TL gelir ve yıllık %136 artışla 20,2 milyar TL net kar bildirdi. Enflasyondan arındırılmamış FAVÖK ise 2023’te %61 artışla 18,1 milyar TL olarak açıklanırken, yıllık bazda FAVÖK marjı 0,4 puan artışla %17,6’ yükseldi. Enflasyondan arındırılmamış VÖK 2023’te yıllık bazda 7,5 puan artışla %20,6 marj ile %147 artışla 21,2 milyar TL olarak açıklandı. Enflasyon muhasebesi Tofaş’ın 2023 FAVÖK, VÖK ve Net Kar marjlarında sırasıyla 2,2 puan, 6,2 puan ve 7,8 puan düşüşe neden oldu. Buna göre, UMS-29 raporlaması, enflasyon düzeltilmemiş 2023 finansallarına kıyasla 2023 F/K çarpanın 4,9x’ten 8,1x’e artmasına, Firma Değ/FAVÖK çarpanın ise 4.9x’dan 5.6x’a artmasına ve PD/DD çarpanın ise 4,2x’den 3,3x’e düşmesine yol açtı. Ayrıca UMS-29 raporlamasının Tofaş’ın 2023 öz sermaye karlılığını %70’ten %41’e düşürdüğünü hesaplıyoruz.
Enflasyondan arındırılmamış 4Ç23 net karı beklentilerin üzerinde. UMS-29 olmasaydı Tofaş’ın 4Ç23’teki FAVÖK ve net gelir rakamları yıllık bazda %43 artışla 6,1 milyar TL ve yıllık bazda %121 artışla 7,7 milyar TL olarak raporlanacak ve piyasa beklentilerinin sırasıyla %9 ve %30 üzerinde olacaktı. Enflasyondan arındırılmamış 4Ç23 satış geliri 34 milyar TL’ye ulaştı (yıllık bazda %45 artışla) piyasa beklentileriyle uyumlu.
Beklentiler. Tofaş, yurt içi hafif araç pazarının 2024’te 800 bin – 1000 bin adede kadar daralmasını (2023’e göre yaklaşık %20 – %35 daralma) bekliyor. Şirket, yurt içi hafif araç pazarının üzerinde bir performans göstermeyi bekliyor ve yurt içi perakende satış hacmini 2024’te 160 bin – 180 bin adet olarak hedefliyor( 2023’e göre %10 – %20 düşüş). 2023’teki 61 bin adetlik ihracat satış hacmi, 2024’te 60 bin – 70 bin adet olarak hedefleniyor. 2023’te %14,4 olarak gerçekleşen VÖK marjı, 2024 için %10’un üzerinde bekleniyor. Tofaş 2024 yılı için 200 milyon Euro’luk yatırım harcaması bütçeliyor (2023: 49 milyon Euro). Yatırım harcaması tutarının Stellantis-Türkiye satın alma sürecinin kapatılmasına ilişkin gelişmelere bağlı olarak değişikliğe tabi olduğu belirtildi.
Raporu pdf olarak bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.
Üye ve Müşterilere Özel İçerik
Yazının devamını okumak için hemen giriş yapın!